‘Ongewone’ arbeidsvoorwaarden & HNW

Rond Het Nieuwe Werken in Nederland blijft de discussie spelen hoe we met arbeidsvoorwaarden omgaan. Buitenlandse bedrijven laten zien dat medewerkers die tevreden zijn het ‘vis-in-het-water’ gevoel hebben. Zou productiviteit omhoog gaan? Of is het alleen een hype?

De vraag of het meenemen van je hond naar het werk zinvol is lijkt gerechtvaardigd. Of een fenomeen als ‘verkleed vrijdag’? In dit artikel, afkomstig van Thenextweb.com laten 12 techbedrijven zien hoe zij medewerkers motiveren met afwijkende arbeidsvoorwaarden.

De bottomline van dit lijstje is in onze optiek dat het steeds belangrijker wordt om het individu van de medewerker aan te spreken, in plaats van een hele groep aan hetzelfde stramien te onderwerpen. Dit geldt voor secundaire arbeidsvoorwaarden, maar ook voor zaken die elementair zijn voor het verrichten van werk, zoals technische voorzieningen. Bij ICTricity geloven we in het afstemmen van ICT met de behoeften van elke persoon in gedachten.

Een paar leuke arbeidsvoorwaarden op een rij:

Airbnb – Dit bedrijf die Bed & Breakfast accomodaties verzamelt en aanbiedt gaat er vanuit dat medewerkers productiever zijn door regelmatig uit de vertrouwde omgeving te zijn. En stelt een vakantiebudget van $2000 per medewerkers beschikbaar. 

Automattic – Een bedrijf met een open source instelling die net zo open omgaat met vakantiedagen. Daar is geen maximum aan verbonden, er wordt gekeken naar goed werk, prestatie en de hoeveelheid dagen doet dan minder ter zake.

Pinterest – Dit nieuwe sociale medium biedt zijn medewerkers een droomvoorwaarde: frequente bezoekjes aan de Apple store. Met de gedachte dat alles wat je als individu productief maakt ook gebruikt zou moeten worden.

Of alles werkbaar is, laten we graag in het midden, maar het is leuk om de discussie hierover ook in Nederland te voeren.

Add comment

Comments

Comments are closed.